تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - رسانه محور فرهنگ ساز تحقق شهر الکترونیک

شهر الكترونیك مشهد

رسانه یا Media به معنی رساندن است.

انسان و حیوان توسط برخی از اعضای وجودی خود قادرند تا تغییرات محیط اطراف خود را متوجه شود و سپس تصمیم لازم را بگیرند که این اعضاء عبارتند از چشم، بینی، گوش، دماغ، پوست به هر یک از این اعضاء رسانه یا (به انگلیسی: Media) میگویند.

هر ابزاری که موجب تاثیر در اعضای چشم، بینی، گوش، دماغ، پوست انسان یا حیوان گردد 'ابزار رسانه' شناخته می شود.

برخی از ابزارهای رسانه را می‌توان بصورت زیر نام برد:

عکس

منبر

تلویزیون

اینترنت

رادیو

کتاب

روزنامه

سینما و فیلم

یادآوری می‌شود طبق تحقیقات انجام گرفته انسان یا حیوان ۹۰ در صد تغییرات محیط اطراف خود را توسط دو عضو ' چشم' و ' گوش' متوجه میگردند.

**************

نشست تخصصی شهر الکترونیک و بررسی نقش رسانه های جمعی در تحقق آن به همت فرهنگسرای فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باشگاه وبلاگ نویسان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات در این نشست پس از خوشامدگویی مهندس مهدی عباسعلی رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات ، دکتر محکی سردبیر روزنامه همشهری با اشاره به نقش و اهمیت رسانه ها در فرهنگ سازی در دنیای امروز گفت : هر زمان یك پدیده یا ایده جدید و یا یك نوآوری در جوامع ورود پیدا می كند، یكی از سوالاتی كه ذهن عاملان یا كاربران را مشغول می كند، نحوه اشاعه این پدیده یا نوآوری در جامعه است و در باره فرهنگ سازی استفاده از این نوآوری ها بحث های مختلف به میان می آید و سوالاتی پیش كشیده می شود .

وی افزود: در ابتدا، موضوع نوآوری از طریق کانال های ارتباطی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات، تبلیغات محیطی، گفت و گوهای شفاهی و ...) با افراد جامعه در میان گذاشته می شود. سپس افراد، در باره نوآوری با هم شروع به بحث و گفت و گو می كنند.

وی افزود : پس از این كه تعداد نسبتا زیادی از افراد، نوآوری را پذیرفتند، نیرویی فزاینده برای پذیرش نوآوری بر روی كسانی وارد می شود که تا كنون آن را نپذیرفته یا به كار نبسته اند. بدین ترتیب پذیرش نوآوری حالتی شتابان پیدا می كند. مگر این كه پشتیبانی های ضروری بعدی اتفاق نیفتد و یا این كه انتظارات مورد نظر جامعه تحقق نیابد و سرخوردگی به وجود آید.

محکی گفت : در جوامعی كه مدیران و كارگزاران توسعه، قصد دارند تا سرعت پذیرش نوآوری را افزایش دهند، ریتم و آهنگ اطلاع رسانی و آموزش و اشاعه دانش و آگاهی ها نسبت به نوآوری را تندتر می كنند. سرعت کسب دانش و آگاهی از نوآوری، بسیار سریع تر از سرعت پذیرش آن است. یعنی می توان افراد را خیلی سریع نسبت به نوآوری مطلع ساخت، اما این كسب آگاهی، الزاما به منزله پذیرش سریع نوآوری نیست. در این میان یك دسته از افراد زودتر از دیگران نوآوری را می پذیرند و به كار می بندند و گروهی دیگر دیرتر.

محکی در خصوص فرهنگ سازی رسانه ای شهر الكترونیك اظهار داشت : هر گاه صحبت از نقش فرهنگ ساز رسانه ها می شود، کارکرد «آموزشی» رسانه ها موضوعیت می یابد. آموزش یکی از کارکردهای اصلی و حرفه ای رسانه ها است. رسانه ها، ظرفیت ها و توانایی های بسیار گسترده ای برای آموزش در تمام سطوح و حوزه ها دارند. نقشی که رسانه ها در شکل دهی به هنجارها، ارزش ها، نگرش ها و رفتارها ایفا می کنند، نوعی آموزش تلقی می شود که بسیار فراتر از آموزش های رسمی است و کل گستره مخاطبان رسانه ها را شامل می شود.

بنا براین گزارش در ادامه این نشست دکتر علی اکبر جلالی با اشاره به  مهم بودن موضوع شهر الکترونیکی و شهروند الکترونیکی در هزاره سوم  و در جامعه اطلاعات و همینطور در سراسر جهان ، بیان داشت: درایران نیز اقدامات اولیه از سال 1380 با شهر الکترونیک کیش آغاز و هم اکنون با برگزاری همایش بین المللی شهر الکترونیک به مرحله جدیدی خواهد رسید وی در ادامه افزود هم اکنون شهر تهران قدم های اولیه را برای الکترونیکی شدن بر می دارد و در آخرین اقدام پروژه های ساختمانی را به صورت دیجیتالی طراحی کرده است .

جلالی با اشاره به اینکه در سایر نقاط جهان شهرهای الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا می کنند ، اظهار داشت :  برترین شهر الکترونیکی جهان سئول در کره ی جنوبی می باشد که بیش از 500 خدمات خود را به صورت آنلاین (برخط) به مردم شهر خود ارائه می دهد .

تئورسین شهر الکترونیکی در ادامه افزود : در حال حاضر شهرهای توکیو ، سیدنی  ، میلان ، لندن ، هلسینکی ، کپنهاک ، دوبی و دوبلین از جمله شهر های الکترونیکی هستند که خدمات خود را به صورت برخط ارائه می دهند .

به گفته ی وی معیارهای سنجش برای موفق بودن شهر الکترونیکی بستگی به عواملی مهمی چون : توانایی مدیریت ، کیفیت زیرساخت ها ، زیرساخت های الکترونیکی و ارتباطی ، نیروی کار ، کارآفرینی ، دسترسی به سرمایه ، مشوق های مالیاتی ، تقسیمات الکترونیکی و توسعه شهر الکترونیک دارد .

دکتر جلالی اظهار داشت : در ایران تا کنون شهرهای مشهد ، تهران ، اصفهان ، بم ، تبریز ، فارس ، کرمان ، بهشهر و سیرجان اقدام به الکترونیکی شدن کرده اند .

وی ادامه داد :  از جمله مزایای توسعه شهر الکترونیکی از دیدگاه مسئولین صرفه جویی در انرژی ، کاهش بار ترافیک  ، آلودگی زیست محیطی و از دید شهروندان صرفه جویی در زمان ، رفاه بیشتر و کاهش هزینه است .

به گفته ی این کارشناس شهروند الکترونیکی فردی است که بتواند از ابزار فن آوری اطلاعات مانند کامپیوتر ، اینترنت و تلفن همراه به راحتی استفاده کند .

با توجه به آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت ICT  ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 1/16  می باشد  و این در حالی است که از هر 100 نفر 16 نفر به اینترنت دسترسی دارند .

روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :