تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - آموزش الکترونیک در شهر الكترونیك مشهد

شهر الكترونیك مشهد

طرفداران e-learning ازمقرون به صرفه بودن و راحتی آن نام صحبت میکنند وخاطرنشان می نمایند که موضوعات متعددی را می توان به روشهای مختلف و مستقیما به کامپیوترهای دیگر ارسال کرد. به عنوان مثال می توان یک موضوع را با یک آموزش دهنده به طور زنده پیگیری کرد.

   آیا کلاسهای آن لاین جایگزین مناسبی برای رشته های آموزشی حضوری هستند؟

پزوهشگران سایتهای متعدد e-learning را مطالعه کرده و انواع مختلف سایتهای آموزشی قابل دسترسی را گروه بندی نموده اند، بعضی از کلاسهایی را که این سایتها ارائه می کردند به دقت مورد امتحان قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف اغلب سایتهای عمومی را شناسایی کرده وموارد قابل ذکرزیر را به هنگام انتخاب یک کلاس آن لاین بدست آوردند:

1-موضوعات آموزشی و نیز قیمت یک کلاس برای یک موضوع واحد به میزان زیادی با یکدیگر تفاوت دارند.

قیمت یک رشته آموزشی کامل Excel 2000   در یک سایت ، 267 دلار است در حالی که همین رشته در سایت دیگری ممکن است به اجزای کمتری تقسیم شود و قیمت هر درس به 20 دلار تنزل یابد.    e-learning در مقایسه با کلاسهای آموزشی قدیمی که با قیمت 385 دلار ارائه می شدند ، نوعی حراج به نظر می رسد.

2- سایتهای e-learning  اغلب آنها به دو گروه عمده تقسیم می شوند :

الف- فراهم کنندگان خدمات   ب-  فراهم کنندگان محتوا

فراهم کنندگان خدمات که با تجار همکاری می کنند ومکان دقیقی را فراهم می کنند که کار آموزان بتوانند رشته ای از منابع آموزشی مربوطه را درآنجا بیابند.

ازطرف دیگر، فراهم کنندگان محتوا، رشته های آموزشی راکه مطابق با نیازهای اختصاصی ، طراحی شده اند، با توجه به اطلاعاتی که مشتریان ارائه می کنند، گسترش داده و به فروش می رسانند. نرم افزارهای اختصاصی شده ممکن است شامل پی كیریهایی نظیرعلامتگذاری عملکردها و گزارشات پیشرفت ها برای ارزیابی کارآموزان باشد .بازرگانان ازاین اطلاعات به منظورارزیابی اینکه آیا سرمایه گذاری آموزشی آنها قابلیت تولید دارد یا منافعشان راافزایش می دهد یاخیر، بهره میگیرند .درصورتی که در جستجوی نوعی آموزش خاص باشید که در زمینه اطلاعات ویره ای نظیرمراحل فروش و بازاریابی و... باشد ، فراهم کننده محتوا، بهترین روش آموزشی برای شماست .

از طرف دیگر ، اگر به آموزش یک رشته مستقل و مورد علاقه عمومی مانند پردازش کلمه ، صفحه گسترده ها یا طرح برمبنای صفحه وب نیازدارید، فراهم کننده خدمات نظر شما راتامین خواهد کرد . لازم به ذکر است که مرزمیان این دو گروه بندی بسیار اندک است و بعضی از سایتها ، هر دو نوع آموزش بالا را ارائه می کنند ".

  فواید آموزش الکترونیک در شهر الكترونیك مشهد:

1-"آموزش الكترونیكی این امكان را برای شركت‌ها و مؤسسات بوجود می‌آورد تا همواره خود و كارمندان خود را با آخرین تغییرات تكنولوژی همگام سازند.

 2- با بكارگیری روشهای آموزش الكترونیكی كارمندان در محل كار خود می‌مانند و برای مدت زمانی طولانی از محل كار خود دور نمی‌ شوند. هزینه‌هایی از قبیل مسافرت، جلسات و كرایه محلهای آموزشی بصورت چشمگیر پایین می آید .

هزینه‌های آموزشی مربوط به كارمندان و دانش‌آموزانی كه در بخش‌ها، شهرها و حتی كشورهای مختلف می‌باشند كاهش یافته و هر تعداد از كارمندان می‌توانند در دوره‌های مربوطه شركت نمایند.

 3- آموزش الكترونیكی یادگیری را بسیار موفقیت‌آمیزتر می‌سازد چرا كه دانش‌آموزان بصورت فعالتری درگیرمباحث آموزشی می‌ شوند و در نتیجه فرآیند یادگیری و بخاطر سپردن موارد درسی را بهتر درك می‌كنند. اختلافات برروی مباحث یكسان اهمیت كمتری می‌یابند چون این مباحث قابل مرور مجدد در كمترین زمان ممكن می‌باشند.

 4- محتویات آموزشی به سادگی و سرعت قابل بروز رسانی و تركیب شدن براساس نیازهای موجود می‌باشند.

 5- مباحث آموزشی مطرح شده در هر ساعت درسی مطابق با استانداردهای آموزشی می‌باشد كه این بمعنای پایدار ماندن كیفیت آموزشی است.

6- در آموزش الكترونیكی دانشجو می‌تواند با توجه به توانایی یادگیری خود مباحث درسی را پیگیری نماید. همچنین می‌تواند درصورت نیاز مبحث مورد علاقه خود را انتخاب و مجدداً به آن بپردازد.

7- آموزش الكترونیكی به كاربران امكان پیگیری مباحث درسی را بدون در نظرگرفتن مكانهای جغرافیایی و در كناریكدیگر فراهم می‌آورد.

8- دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به موقعیت‌های زمانی خود در كلاس‌های مورد علاقه خود شركت نمایند.

9- دانش‌موزان در هر زمان قادر به مشاهده و كنترل موفقیتهای آموزشی خود می‌باشند.

10- آموزش الكترونیكی یك سری امكانات مختلف از قبیل انیمیشن، صوت، و متن موضوعات آموزشی را در قالب‌های سرگرم‌كننده‌ای به دانش‌پژوهان ارائه می‌كند".

   آموزش از كلاسیك تا الكترونیك:

فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان كوتاهی كه از پیدایش آن می‌گذرد توانسته است تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی بشر به وجود آورد. یكی از بسترهایی كه سهم عمده‌ای از این تغییرات را به خود اختصاص داده است آموزش است. آموزش‌های مبتنی بر تكنولوژی نوین اینترنت، با تغییرات بنیادینی كه در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد كرده است، توانسته است بسیاری از ناكارآمدی‌های سیستم‌های سنتی آموزشی را رفع كرده و دگرگونی‌های اساسی را درآموزش به وجود آورد. محور تغییرات ایجاد شده، حذف زمان، مكان و محدودیت‌های منابع آموزشی از سیستم‌های سنتی است.

این امر سبب تغییر روش‌ها و رویكردها در امر آموزش شده است. فناوری اطلاعات، امكانات زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با استفاده از دنیای مجازی در آموزش، می‌توان به روش‌های نوین و كارآمدی از آموزش دست یافت. استفاده از چنین سیستم‌هایی كه از امكانات دنیای مجازی استفاده می‌كنند می‌تواند سبب افزایش بهره‌ وری آموزش، انعطاف‌پذیری درزمان و مكان، كاهش ترافیك و آلودگی ناشی از رفت و آمد در شهرهای بزرگ شود.

"تكنولوژی ارتباطات و اطلاعات بخش آموزش را نیز متأثر ساخته و به شكلی پیوسته و فزاینده در حال تغییر محیط آموزشی وارائه بسترهای مختلف یادگیری است. این تغییرات به هیچ وجه دراضافه كردن چند رسانه دیگر به جمع رسانه‌های آموزشی قبلی در آموزش متعارف و معمولی و به عبارت دیگر «حضوری» خلاصه نمی‌شود، بلكه نوع جدیدی از آموزش را امكان‌پذیر ساخته است. نتیجه چنین تغییری، رو به رو شدن با موقعیت متفاوت متعلم و نقش جدید معلم می‌باشد. بخش آموزش در یك نگاه تقابلی با سه نوع بستر درقالب آموزش كلاسیك (o-learning) آموزش الكترونیكی (e-learning) روبه‌رو است و در هر كدام نوع دیگری از ارتباط طرفین آموزش (معلم و متعلم) مطرح است. تدریس و تحصیل در هر كدام از این بسترها، تغییر نگرش در رفتار آموزشی، ساختار تحصیلی و ارائه محتوا را می‌طلبد و استفاده به جا از هر كدام از بسترها، نیازمند بررسی عمیق‌تری می باشد".

آموزش الكترونیكی برای چه كسی است؟

در گذشته در نظام آموزش از راه دور مطالب را از طریق پست برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌فرستادند و خبری از زمان‌بندی‌های رسمی دانشگاه، مانند نیسمال تحصیلی نبود. اما اكنون ویژگی‌های خاص تور جهان گستر اوضاع را عوض كرده است و انبوهی از فرصت‌های آموزشی ایجاد كرده است كه برخی از آنها عبارتند از: امكان به اشتراك گذاشتن مطالب (عكس، نوشتار، فیلم و صوت) و امكان تعامل بین كاربران در چارچوب ابزارهای كاربرپسندی مانند پست الكترونیكی، گپ سرا و گردهمایی‌های دیداری و شنیداری از راه دور.

چرا آموزش الكترونیكی این‌گونه شكوفا شده است و شتاب گرفته است؟ با توجه به آهنگ شتابان دگرگونی‌ها در جهان امروز، كسب دانش در كنار انجام كارهای روزمره به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. درگیری‌های كاری، اجتماعی و خانوادگی وقت زیادی برای انسان امروز باقی نگذاشته است و چاره‌ای نیست جزازآموزش فاصله بگیرد بنابراین آموزشی راهگشا است كه هنگام جابه‌جایی انسان با خودروها، قطار و كشتی میسر باشد و بتوان در اوقات فراغت از آن بهره گرفت. پیشتازان بهره‌گیری از آموزش الكترونیكی كسانی هستند كه مدام با كمبود وقت و فضا دست و پنجه نرم می‌كنند. كسانی هم در بهره‌گیری از این گونه آموزش كامیاب خواهند بود كه به گونه‌ای استقلال خواهی، اعتماد به نفس و پشتكار در شخصیتشان وجود داشته باشد.

پس آموزش الكترونیكی عملاً برای همه است كارمندی حرفه‌ای كه می‌خواهد مهارت‌های (فن‌آوری اطلاعات) IT خود را به صورت امروزی در بیاورد یا دانشجویی كه درصدد كسب تحصیلات عالیه است، یا فرد بیكاری كه دوست دارد در خانه و با سرعت یادگیری خود، به مطالعه و آموختن بپردازد وخلاصه هر فردی می‌تواند برای ارضای نیازهای آموزشی خود از اینترنت بهره ببرد.

آموزش الکترونیک در شهر الکترونیک:

"در توسعه شهر الكترونیك، آموزش از دو بعد اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

الف- اطلاع رسانی عمومی و آماده‌سازی مردم و شهروندان برای استفاده از خدمات شهر الكترونیك

ب- تربیت و فراهم نمودن نیروی انسانی مورد نیاز برای ایجاد، توسعه و اداره شهر.

هر كدام از این ابعاد در شهر الكترونیك قابلیت‌های زیادی را به همراه دارد. با توجه به الكترونیكی بودن روابط، امكان ارائه انواع آموزش در هر زمان و مكانی به تمام افراد امكان‌پذیر است"

  ارائه چند راهکار:

1-  به صورت موازی ازآموزش الكترونیكی درشبكه آموزش سیما استفاده شود.

2- دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی درصد معینی از آموزش‌های خودرابصورت الكترونیکی ارائه دهند.

3- همچنین ازتجارب آموزش سنتی درتهیه محتوای درسی درآموزش الكترونیكی استفاده شود.

4- ما از كودكی عادت كرده‌ایم آموزش‌های مختلف را در یك كلاس حضوری فرابگیریم و سال‌ها است كه به این امر عادت نموده‌ایم. به مجرد اینكه در كلاس درس حاضر شویم بصورت خودكار ذهنیت وقوای مختلف ما آماده دریافت اطلاعات از استاد خواهد گردید. آموزش الكترونیكی یا مجازی عادت و روش دیگری را لازم دارد. تغییر این عادات برای كاربران چندان ساده نیست بنابراین كیفیت این نوع آموزش تاحد زیادی بستگی به فرهنگ ‌سازی در جامعه و عادت‌ها دارد.

چنانچه به این مشكل درجامعه فائق بیاییم و آموزش الكترونیكی درحدقابل قبولی گسترش یابد و این نوع آموزش‌ها جزء فرهنگ و عادات كاربران و دانشجویان گردد كیفیت نیز به حد بسیار مطلوبی خواهد رسید.

البته درا ین خصوص مسائل فنی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و به كیفیت ارتباط و آموزش می‌افزاید. تهیه محتوا و تطابق آن با نیازهای آموزش الكترونیكی نیز نقش موثری در كیفیت ارائه داده شده دارد.

با توجه به این که از جمله مهمترین اركان هر جامعه‌ای نظام آموزشی آن جامعه است باید همگام و همسو با تغییرات تولد محیط های مجازی، كلاس‌های مجازی و كتاب‌های مجازی وآموزش الکترونیکی و مجازی نیز شکل بکیرد وامید آن می رود که جامعه ایران که جوانان اکثریت جمعیت آن را تشکیل میدهند با نظام آموزشی مدرن مجهزتر ازقبل گردد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] اجزای یك سیستم   E-Learning ، سایت    yahoo.comidea tec  soft ، منبع e-learning .persianblog,com

 [2]-آموزش ازطریقE-Learning ،ژیلا ترابی،نشریه علم الكترونیك وكامبیوتر،شماره 289،شماره نمایه 115،شماره بازیابی 45

 [3]- فواید آموزش الكترونیكی ، خانه هوشمند،سایت  com.google<SPAN lang=FA style="LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: 'B Yagut'; mso-bidi-language: FA

به نقل از سایت علمی پژوهشی فرهنگی عبدالرحیم جهان آرا

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :