تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - E-Learning چیست؟

شهر الكترونیك مشهد

پنجشنبه 3 فروردین 1391

E-Learning چیست؟

شهر الكترونیك مشهد: سید علی حسینی   موضوع: آموزش الكترونیك در شهر الكترونیك، 

" آموزش الکترونیک در شهر الكترونیك مشهدی در شهر الكترونیك مشهدیا E-Learning به مجموع فعالیت‌های آموزشی اطلاق می‌گردد كه با استفاده ازابزارهای الكترونیك اعم ازصوتی، تصویری، رایانه‌ای، شبكه‌ای، مجازی صورت می‌گیرد و یا در تعریفی دیگر یادگیری فعال و هوشمندی است كه ضمن تحول در فرآیندیاددهی و یادگیری و مدیریت دانایی، در گسترش، تعمیق و پایدار نمودن فرهنگی ICT نقش اساسی و محوری خواهد داشت.

پس "استفاده ازفناوری اطلاعات برای آموزش و انتقال مفاهیم آموزشی،‌آموزش الكترونیك تلقی می‌گردد و می‌تواند به شكل‌های زیر صورت گیرد:

- ایجاد مدارس مجازی و اینترنتی

- ایجاد دانشگاه‌های مجازی و اینترنتی

- آموزش الكترونیك ضمن خدمت برای كارمندان دولت

-آموزش و اطلاع‌ رسانی الكترونیك برای اقشار مختلف مردم به منظورایجاد فرصت‌های برابربرای زندگی وبهبود كیفیت زندگی افراد، درتمام دوره زندگی شهروندان.

چرا به آموزش الکترونیک در شهر الكترونیك یاز است؟

"برنامه‌های توسعه منابع انسانی یكی از مهم‌ترین چالش‌های دولت‌ها در استقرار نظام‌های جامع مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات می‌باشند. همان‌گونه كه فناوری ارتباطات و اطلاعات مكمل بازآفرینی سازمان‌ها در بسیاری از فرآیندهای كاری روزمره خود بوده است كه نمونه‌های آن شامل بانكداری الكترونیكی، تجارت الكترونیكی، پست الكترونیكی، دولت الكترونیكی و …. می‌شود،حوزه یادگیری الكترونیكی یاآموزش الكترونیكی نویدبخش اجرایی شدن آرمان‌های به نظر دور از دسترس تا دو دهه قبل می‌باشد. حذف محدودیت زمان مكان و سن آموزش گیرنده كه به عنوان آرمان‌های دور دست مطرح بوده است، امروزه دیگر محدودیت‌های بزرگی به نظر نمی‌رسند .

از سوی دیگر نیازهای گسترده مهارتی جوامع دانایی محور و مبتنی بر فناوری اطلاعات با ادامه استفاده از روش‌های سنتی نظام آموزشی قابل پاسخگویی نمی‌باشد. اگر چه نظام آموزش سنتی نیز دارای ویژگی‌هایی است كه نادیده انگاشتن آن ویژگی‌ها اثربخشی یادگیری را كاسته و عامل بروز ناهنجاری‌های بسیاری می‌گردد.

فناوری‌های یادگیری مبتنی بر كامپیوتر، یادگیری مبتنی بر وب، دانشگاه مجازی، كلاس مجازی بر خط كه در سایه توسعه شبكه‌های گسترده جهانی امكان‌پذیر گشته‌اند، راه را بر ظهور شیوه‌های نوین آموزش هموار ساخته‌اند".

"انعطاف پذیری این نوع آموزش برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شرکت در یک کلاس رسمی نیستند ،محیط آموزشی مناسبی را فراهم می آورد مثلا استراحت در منزل شانس حضور در دانشگاه را ندارند در حالی که دیگران در همان زمان در کلاس شرکت می کنند این روش انتخاب خوبی برای اشخاصی است که چه از نظر مخارج و یا وقت برای ادامه تحصیل امکان سفر به خارج از کشور را ندارند".

" امروزه روند رشد سرمایه‌گذاری جهانی در نظام‌های سنتی كاملاً رو به افول و در سال 2003 به مبلغ هفت میلیارد دلار رسیده، حال اینكه سرمایه‌گذاری در نظام‌های آموزش الكترونیكی دارای رشد روزافزون بوده و در سال 2003 به رقم 6 میلیارد رسیده است.

"نصراله جهانگرد دبیر شورایعالی اطلاع ‌رسانی می گوید:"آموزش عالی در جهان براساس شیوة سازماندهی و عملكرد دانشگا‌ه‌ها و دانشكده‌ها تحت تحولی اساسی است. این تحول كه در طول دهة‌جاری ما را متقاعد به پذیرش تغییرات در مفاهیم بازارهای آموزشی، ساختارهای سازمانی، نحوة تدریس و محتوای تدریس می‌كنند، ناشی از عواملی مركب از :‌ویژگیهای جغرافیایی و آماری جمعیت، جهانی شدن، ساختاردهی مجدد اقتصادی و تكنولوژی اطلاعات (IT) می‌باشد.

تغییر استراتژیك در زنجیره ارزش افزوده جوامع حادث گردیده است. نقش دانش بعنوان توسعه در این چرخه و انسان دانا و ماهر به عنوان مؤلفه اصلی توسعه در آن مطرح می‌باشد و برخورداری از آموزش و دانش عامل اصلی برتری و تمایز و رشد در محیط كار، جامعه و كیفیت زندگی شده است".

"محبوبه خسروی، كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) نیز بیان می کند: "دنیای ا مروز دنیای پیچیده‌ای است با روابطی غیرقابل تعریف و شگرف، تحولات عمیق دنیای امروز در تمامی زمینه‌ها نه تنها موجب گسترش فناوری‌های اطلاعاتی – ارتباطی گشته و انسانها برای عقب نماندن از پیشرفت و هماهنگ شدن با جهان پیرامون خود باید مرتباً در حال فراگیری باشند تا از نوآوری‌ها عقب نمانند و هركس به نوعی نامی برای این تحولات خلق می‌كند و دنیای آینده نام‌های جامعه فراصنعتی، فراتمدن، تكنه ترونیك (شكرخواه، 139)، دهكده جهانی ،جامعه اطلاعاتی، جامعه پست مدرن و غیره را با خود یدك می‌كشد".

علی اصغر فرامرزیان ذکرمی کند :"پیشرفتهای چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث بازشدن دریچه‌های متحول علم و دانش به روی همگان شده است . در سایه این پیشرفت متخصصان برنامه‌ریزی و مدیران آموزش و پرورش جهان در كلیه سطوح بر آن شده‌اند كه به بازنگری عمیقی در شیوه‌های  انتقال دانش فناوری و دستاوردهای فرهنگی خود به نسل آینده باشند. این رویكرد درابعاد گوناگون صورت گرفته و نظام آموزشی قرن آینده براساس آن درحال شكل‌گیری است".

میزان موفقیت هر جامعه وابسته به توان دانش پژوهانی دارد كه درگیر فرآیند یادگیری همیشگی هستند. اگر توان آن را نداریم كه فردا را برای فرزندان خود به دلخواه بسازیم، شرط عقل است كه جوانان خود را برای زندگی در شرایط فردا آماده سازیم. لازمه این امر خارج شدن از پوسته سنتی و قدیمی است كه یادگیری را صرفاً قابل حصول را برپایه درجه مدارك اخذ شده ارزیابی می‌كند. تحصیلات كلاسیك و دانشگاهی همیشه جایگاه رفیع خود را حفظ خواهد نمود و دوره‌های آموزشی، هرگز نمی‌تواند جایگزینی تحصیلات دانشگاهی بشود.

 در هر حال دوره‌های آموزشی می‌تواند چگونگی كاربرد دانش خاص را به دانش‌پژوهان بیاموزد و باعث افزایش مهارت و شایستگی افراد شده و چگونگی انجام كار را به افراد بیاموزد. بنابر این می بینیم روش‌های یادگیری نیز خود از تغییرات فناوری مصون نبوده و در نتیجه، متأثر از آن می‌باشد.

نقش و اهمیت آموزش الكترونیكی در تحول روند آموزش:

"در طول سه دهه اخیر و به خصوص در 5 سال گذشته در امر آموزش مفهوم جدیدی با عنوان e-learning مورد استفاده قرار گرفته است. باتوجه به اهمیت آموزش در روند توسعه ملی، آموزش الكترونیكی به عنوان گزینه‌ای برای بهسازی آموزش در داخل كشور می‌تواند موردتوجه می باشد.

بدون شك لازمه بهره‌گیری مناسب از روشهای جدید آموزشی در عصر اطلاعات، وجود نیروی انسانی است كه از سواد اطلاعاتی و مهارتهای رایانه‌ای برخوردار باشد. لذا ضروری است كه اساتید، معلمان و كلیه شهروندان جامعه اطلاعاتی برای استفاده از آموزش الكترونیكی با چنین مهارتهایی آشنا گردند، که این مسئله برای معلمان به دلیل نقش آموزشی آنان دو چندان است".

جمعیت ایران امروز به لحاظ كمی یكی از بزرگترین مخاطبین آموزش آكادمیك در جهان است. آ‌موزش و پرورش ایران باداشتن جوان‌ترین مخطاب به نسبت جمعیت كشور، بزرگترین جمعیت فراگیر را در دنیا دارا است ،تحولات آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات می‌تواند راه‌حل قابل توجه‌ای برای مشكلات كیفی آموزشی در كشور باشد. به همین دلیل سریع بودن تحولات امروز ایجاب می‌كند آموزش و پرورش ایران از نگرش‌های آموزشی جدید كه مبتنی بر تكنولوژی و فناوری اطلاعات هستند برای تحولات اساسی در نظام آموزشی خود استفاده نماید. بدیهی است بهره گرفتن از تحولات تكنولوژیك نیازمند تغییرات اساسی در نگرش سنتی نظام آموزش و پرورش بعنوان بزرگترین سد در برابر پیشرفت‌های آموزشی و تحولات جهانی است.

تفاوت آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی:

ماهیت الكترونیكی با آموزش حضوری و سنتی در بسیاری از موارد تفاوت اصولی دارد

1- "در آموزش حضوری استاد نقش كلیدی و كارگردان اصلی كلاس است و دیگران تنها بهره گیرنده از مطالب ارائه داده شده هستند درصورتیكه این رابطه در آموزش الكترونیكی تاحد قابل توجهی معكوس می‌گردد.درآموزش الكترونیكی كاربران نقش اصلی را ایفا می‌نمایند و استاد تنها راهنما و كمك دهنده به سیستم آموزشی است.

2- اگر آموزش الكترونیكی را در كلی‌ترین مفهوم‌ آن درنظر بگیریم نیازی به سنجش نیست. بر خلاف آموزش سنتی این كاربران هستند كه بدنبال آموزش و فراگیری هستند. این نوع آموزش بسیار نزدیك آموزش‌هایی است كه در حوزه‌های علمیه وجود دارد و اصولاً ارزیابی معنی ندارد.

3- در آموزش الكترونیكی آزمون‌ها متمركز نبوده و می‌تواند بصورت نامحدود در طول دوره آموزش باشد در صورتیكه در آموزش‌های سنتی این عمل اجباراً متمركز و در زمان‌های بخصوصی روی خواهد داد.

4- آموزش الكترونیكی اصولاً یك آموزش از بالا به پایین نیست و معلم محور نمی‌باشد. لذا ارتباط دوسویه و حتی چندسویه موردنیاز است. دراین نوع آموزش كاربران صحنه سیستم اموزشی هستند نه معلم، دانشجویان به همان اندازه كه با استاد در رابطه هستند به همان اندازه و یا بیشتر با یكدیگر در ارتباط درسی می‌توانند باشند. بدین ترتیب كلاس درس یك كلاس چند سویه می‌ شود كه همه در ارتباط با یكدیگرند.

البته امكانات فنی نقش بسیار مهمی را در ایجاد سسیتم چندسویه به عهده دارند در شرایط فعلی امكانات فنی در كشور ما این اجازه را به ما می‌دهد كه حداقل بصورت متن و در یك كلاس مجازی، در قالب Chat این ارتباط چند سویه ایجاد گردد.

 5- در یك سیستم آموزش الكترونیكی می‌توان از معلم مجازی بطور شایسته‌ای استفاده نمود. دانشجویانی كه سوال‌های مختلفی در یك موضوع درسی دارد با سوال از معلم مجازی می‌تواند درحد نسبتاً وسیعی پاسخ خود را دریافت دارد و این به معنای تولید انبوه فرآورده‌های آموزشی است.

به نقل از سایت جهان آرا

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :