تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - الزامات سازمانی برای حرکت به سوی شهرداری الکترونیکی - قسمت 4

شهر الكترونیك مشهد

بعد روح افزاری شهرداری الکترونیکی

علاوه بر عوامل فوق که هرکدام بخشی از الزامات حرکت به سمت شهرداری الکترونیکی را تشریح می کردند چنین به نظر می رسد که عناصر ناملموس ولی تأثیر گذار دیگری نیز وجود داشته باشند که به خاطر ماهیت فراگیر و مخصوصشان، عامل حرکت و پویایی سایر عوامل پیش گفته را فراهم می آورند، این عناصر را تحت عنوان روح افزارهای سازمانی شهرداریهای الکترونیکی تشریح می کنیم.

فرهنگ سازمانی : فرهنگ سازمانی نشان دهنده مجموعه ای از ارزشها، باورها، هنجارها و تفاهم هایی است که سازمان در آنها با کارکنان وجوه مشترک دارد. فرهنگ سازمان مفهوم نانوشته ای است که با توجه به عوامل متعدد قابل مشاهده و شناسایی می باشد. برخی از این فاکتورها عبارتند از: رخدادها و حوادث گذشته سازمان، جلسات سازمانی و نحوه برگزاری آنها، رفتارها و اقدامات مدیریت عالی سازمان، طرح جا و مکان (ساختار فیزیکی)، مستندات و مکاتبات اداری، مراسم، جشنها و مناسبتهای مختلف و... پاره ای از دانشمندان به ویژه مردم شناسان را عقیده بر آنست که فناوری باید با فرهنگ سازمان بخواند وگرنه پذیرفته نمی شود. هنگامی که فرهنگ بنیادین سازمان با واقعیتها منطبق نباشد، اعضا فرهنگ می کوشند تا واقعیت را انکار نموده، نادیده بگیرند ویا آنچنان دگرگون نمایند که با فرهنگ آنها هماهنگ شود. بعلاوه فناوری اطلاعات می تواند به تهدید یا پشتیبانی از فرهنگ سازمان بپردازد. بنابراین قبل از آغاز تلاشهای منظم برای حرکت به سمت شهرداری الکترونیکی والبته همزمان با این تلاشها لازم است تا فرهنگ سازی لازم در سطوح و لایه های مختلف سازمانی به عمل آید تا انطباق میان فرهنگ وفناوری برقرار شده و این دوعنصر مدیریتی از یکدیگر پشتیبانی نمایند.

مسئولیت اجتماعی واخلاق: دیدگاه سنتی مدیریت، مفهوم مسئولیت اجتماعی را پدیده ای زائد و دست و پاگیر می دانست چنانکه پیش از این تنها مسئولیت اجتماعی سازمانها را تحقق اهداف و برآوردن خواسته های صاحبان و مالکان سازمان قلمداد می کردند. اما پیدایش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و به تبع آن تشدید رقابت جهانی باعث شده است تا موضوع اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی هم از جایگاه والاتری برخوردار گردد. صاحبنظران، مسئولیت اجتماعی و تعهد به آن را در عصر حاضر بعنوان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت سازمان مطرح می کنند و رعایت مبانی اخلاقی جامعه را در تحقق اهداف سازمانی مؤثر می دانند. این مسأله در مورد شهرداریها و بدلیل تأثیرات محیطی شدید آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. بدین ترتیب لازم است که مدیران شهرداریهای الکترونیکی به جنبه های اجتماعی فعالیتهای خویش بویژه در حوزه زیست محیطی توجه ویژه نموده و آمادگیهای لازم برای پذیرش و دفاع از مسئولیت اجتماعی سازمان خود را ایجاد نمایند. اهتمام برای اخذ گواهینامه های زیست میحطی از جمله این برنامه محسوب می شود.

تعاملات خارجی و مرز سازمانی: امروزه تغییر اوضاع اجتماعی و حتی سیاسی در هر گوشه از جهان منجر به بروز تحولات عیمق و گسترده ای در سطح کل گستره جهانی می شود واثر پروانه ای را بخوبی نشانگر است. اینگونه است که کم رنگ و نامشخص شدن مرزهای خارجی سازمان ها و ازجمله شهردرایها از دیگر تبعات و نشانه های ایجاد سازمان های متناسب با عصر اطلاعات محسوب می شود. از میان برداشته شدن محدودیت مکان و زمان در انجام مبادلات تجاری و همکاریهای پژوهشی و مهندسی و ارتباطات، امکان صدور خدمات فکری، فرهنگی و نرم افزای بدون ضرورت انتقال فیزیکی وتحمل صدمات انسانی ودر یک کلام حذف مرزهای سازمان از پیامدهای پیشرفت فناوری و حهانی شدن برای شهرداریها بشمار می رود. بنابراین روشن است که برای حضور در عرصه شهرداری الکترونیکی لازم است مقدمات کافی برای حضور و فعالیت در قلمروی خارج از مرزهای شهری در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی فراهم گردد.

ارتباطات غیر رسمی: در کنار شبکه رسمی تعاملات و ارتباطات در سازمان، همواره اشکال و شیوه های غیر رسمی ارتباطات نیز در قالب گروههای ویژه و غیر رسمی وجود داشته واتفاقا تأثیر ونفوذ فوق العاده ای هم بر عملکرد سازمانی ایفا می نماید. گسترده و همه گیر شدن ابزارهای نوین ارتباطی و شیوع مکانیزم های ارتباط از راه دور در سازمان های مجازی بهمراه فرایند عدم تمرکز و مسطح سازی سازمان چالش های جدیدی را فراروی مدیریت ایجاد نموده است که یکی از مهمترین آنها کاهش مراودات و ارتباطات غیر رسمی در میان اعضای سازمان و در نتیجه سست شدن پیوندها و پاره شدن رشته های انسجام و پیوستگی در بین اجزای مختلف سازمان عنوان شده است. در این زمینه حتی خطر گم شدن مفهوم هویت سازمانی در اذهان کارکنان و مدیران سازمان هم به کرات گوشزد شده است.

فشارهای اجتماعی : سازمانهای عصر اطلاعات هرگز نمی توانند خود را از دنیای اطرافشان مجزا و از خطرات و تهدیدهای آن مصون بدانند. دهکده نوین جهانی آنقدر کوچک هست که نتوان در آن فارغ و غافل از خواسته ها و علایق جوامع متعدد بین المللی به مدیریت سازمان پرداخت. هرچه که دیوار سازمانها کوتاهتر و نازکتر گردد(مجازی سابق) فشار نگاه ها و کنترلهای خارجی از سوی جامعه بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی بی توجهی و کم اعتنایی به خواسته ها، نیازها و تمایلات جامعه جهانی نه ممکن و نه به صلاح سازمان خواهد بود. افزایش فشارهای اجتماعی در زمینه حق انتخاب مشتری مثال خوبی در این زمینه است که سبب رونق بحث مشتری گرایی و بکله مشتری محوری در سازمان های امروزی گردیده است.

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :