تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - شهرهای الكترونیك برتر جهان

شهر الكترونیك مشهد

چهارشنبه 24 اسفند 1390

شهرهای الكترونیك برتر جهان

شهر الكترونیك مشهد: سید علی حسینی   موضوع: شهرسازی الكترونیك، 

از آنجا که شهرهای الکترونیکی در آغاز راه هستند، هنوز اجزا و عناصر شهرهای الکترونیکی، نوع معماری شهرهای الکترونیکی و حتی نظام اجرائی و پاسخگوئی آن از یک استاندارد تعریف شده مشخصی برخوردار نیست. هر شهری متناسب با ضرورت ها، نیازهای اساسی و قابلیت های محیطی، قالب ریزی متفاوتی از شهر سازی را ارائه می کند. در همین راستا تعدادی از کشورهای توسعه یافته، اقدام به تأسیس و استقرار شهرهای الکترونیکی کرده اند که از این بین تجربه کشورهایی از قبیل انگلیس، چین و کانادا در زمینه استقرار شهرهای الکترونیکی لندن، تایپه وتورنتو موفق بوده است . در ادامه به تشریح کامل شهرهای الکترونیکی مذکور و اقدامات انجام شده توسط دولت های آنها پرداخته شده است .

شهر الکترونیکی لندن

در انگلستان ارائه خدمات به صورت الکترونیک از سال 1999 به بعد مورد توجه جدی کارگزاران این کشور قرار گرفته است، دستور کار دولت انگلیس در زمینه بهبود ارائه خدمات در نشریه رسمی نوسازی دولت در سال 1999 منشر شد. بر اساس دستور کار منتشر شده در این نشریه دولت می بایست در نحوه ارائه خدمات دولتی به شهروندان بازاندیشی نماید. بدین منظور دولت انگلیس طرح ارائه خدمات به صورت الکترونیکی را در برنامه اصلاحات گنجاند، این طرح که بخش مهمی از برنامه اصلاحات را تشکیل می دهد در صدد است خدمات بیست و چهار ساعته در روز و هفت روز در هفته را به صورت بر خط ارائه دهد و با ایجاد دولتی یکپارچه امکان دسترسی آسان شهروندان به خدمات دولتی را فراهم نماید. لندن در زمره شهرهایی است که بواسطه تلاش های دولت انگلیس در استای تبدیل شدن به پایتخت الکترونیکی گام برمی دارد. افراد و گروه های بسیاری از مناطق مختلف کشور در اجرای الکترونیکی شدن لندن ایای نقش می کنند و دولت این کشور را یاری می نماید. یکی از موضوعاتی که شهرداری لندن در دستور کار قرار داده است توزیع عادلانه تسهیلات فناوری اطلاعات در سطح این شهر می باشد. از این رو اهم پروژه هایی که در راستای اجرای طرح پایتخت الکترونیکی در شهر لندن انجام گرفته است به شرح زیر می باشد :

- خدمات الکترونیکی برای گروه های خاص اجتماعی( همچون معلولین) جهت دسترسی آسان تر و توانمندسازی

- انجام امور مالیاتی و پرداخت ها از طریق اینترنت توسط فرم های اینترنتی و کارت های اعتباری

- ارائه اطلاعات در زمینه خدمات عمومی، خصوصی و داوطلبانه از طریق اینترنت به شهروندان

- ارائه خدمات در چهارچوب دموکراسی الکترونیکی جهت مشاوره و آشنایی عامه مردم با خدمات دولتی

- ارائه خدمات و اطلاعات در خارج از ساعت اداری از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات

- ایجاد ارتباط صحیح واخلاقی میان جوانان از طریق برگزاری مسابقات و تبلیغات به وسیله اینترنت و گردهمایی ها در صفحات وب

- ارائه خدماتی از قبیل بهبود مدیریت روابط با مشتری و ارائه فرم های هوشمند برخط جهت ارائه خدمات مشورتی

- اجرای پروژه های حمایتی مسافران و سیستم های حمل و نقل درون شهری در لندن که هدف این پروژه ها فروش سریع و آسان بلیط های مسافرت های درون شهری، بهبود وضعیت دسترسی به اطلاعات مربوط به مسافران و سفرهای آنان و پرداخت هزینه های آسان جهت تهیه بلیط می باشد لازم به ذکر است که اجرای این پروژه به بخش خصوصی واگذار گردیده است.

- ایجاد امکان دسترسی تمامی اقشار مردم به کتابخانه های الکترونیکی جهت دسترسی به اطلاعات

- در نظرگرفتن امکانات، جهت بالا بردن سطح سواد مناطق شهری

- انجام پروژه هایی جهت بهبود روابط میان شهروندان با شرکت ها، دولت مرکزی و سایر ارگان هایی که با آنها در ارتباط می باشند. به این ترتیب استفاده بهینه مشتریان از خدمات از طریق اینترنت، تلویزیون دیجیتال و تلفن های همراه امکان پذیر گردیده است.

- افزایش توانمندی های سازمان های مجازی

دولت انگلیس به منظور ارزیابی دقیق میزان پیشرفت پروژه شهر الکترونیک، هر سال یکبار روند پیشرفت اجرا را مورد بررسی قرار می دهد و اطلاعات لازم را از میزان ارائه خدمات برخط بدست می آورد. از آنجایی که اطلاعات بدست آمده از عملکرد، می تواند کارگزاران بخش عمومی را در ارزیابی دقیق میزان پشرفت برنامه ها بر اساس اهداف از قبل تعیین شده یاری رساند و در صورت وجود انحراف اصلاحات لازم را موجب شود، لذا دولت انگلیس استانداردی از شاخص های ارزیابی شهر الکترونیک را تهیه و بر مبنای آن ارزیابی را هر ساله انجام می دهد.

همچنین از آنجایی که مسأله آموزش عمومی برای استفاده از خدمات بر خط بسیار مهم است هم اکنون کلاس های آموزشی رایگان، مشغول ارائه آموزش های لازم به مردم هستند و شرکت کنندگان در این کلاس ها حتی از مزایایی همچون استفاده از خطوط پر سرعت اینترنت با قیمت های بسیار اندک برخوردارند. البته ناگفته نماند که تأمین تخصص های مورد نیاز در زمینه فناوری اطلاعات در درون ساختار شهر، خود یک مسأله است وتحقیقات انجام شده نشان می دهد که برخی از مقامات دولتی در سطح محلی به منظور تأمین تخصص های مورد نیاز خود در زمینه فناوری اطلاعات به تأمین منابع مورد نیاز از خارج از سازمان روی آورده اند و مشکل کمبود نیروی متخصص را از این طریق رفع نموده اند.

پژوهش های انجام شده در فوریه 2001 مؤید آن است که نرخ نفوذ اینترنت و دسترسی شهروندان از منزل به اینترنت، به سرعت در حال افزایش است و شهروندان زمان قابل توجهی را صرف کار با اینترنت و دریافت خدمات برخط می نمایند. علی رغم بالابودن نرخ نفوذ اینترنت، بحث دسترسی نابرابر شهروندان به اینترنت و رایانه از موضوعات مهمی است که مسئولان با آن مواجه هستند. البته دفتر معاون نخست وزیر در استراتژی شهر الکترونیک خود بر این نکته تأکید می ورزد که شهر الکترونیک فرصت هایی جهت کاهش اثرات دسترسی نابراب فراهم خواهد آورد. بر اساس این استراتژی با سه روش زیر بر دسترسی نابرابر و مسائل اجتماعی فائق خواهند آمد.

- فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت در ساختمان های عمومی

- ارائه خدمات به صورت الکترونیکی از طریق سایر کانال ها همچون کیوسک های عمومی و تلویزیون های دیجیتالی

- اطمینان از اینکه نیازهای افراد ناتوان نیز در استراتژی مورد توجه واقع گردیده است.

شهر الکترونیکی تورنتو

دولت کانادا از جمله کشورهایی است که از فناوری اطلاعات به عنوان اهرمی در راستای پاسخ به چالش های عصر جدید استفاده می کند. مطالعات انجام شده بر روی برخی از کشورها در ارتباط با منابع مالی اختصاص داده شده به نرم افزار، سخت افزار، خدمات فناوری، ارتباطات از راه دور و تجهیزات اداری مؤید آن است که کانادا پس از ایالات متحده و ژاپن سومین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری را بر روی فناوری اطلاعات انجام داده است و تلاش نموده است تا نرخ نفوذ اینترنت و تلفن همراه را در میان شهروندان کانادایی افزایش دهد. بررسی ها نشان می دهد که دولت کانادا، استفاده از فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمات بخش عمومی را از دهه 90 به طور جدی در دستور کار خویش قرار داده است. در حقیقت دولت کانادا مدعی است که با ارائه خدمات بر خط به شهروندان درصدد است تا به زودی کانادا را به عنوان یکی از مهمترین کشورهای متصل به شبکه در دنیا در آورد. به منظور رسیدن به این هدف، دولت در سطوح مختلف، پروژه های شهر الکترونیک را با هدف ارائه خدمات و اطلاعات برخط شهروندان و شرکت ها به سرعت دنبال می کند. در سطح مرکزی دست اندرکاران امر در صددند با ارائه خدمات بر خط شهروند محور، امکان تعامل بخش های مختلف جامعه را با دولت فراهم آورده و از مراجعه حضور شهروندان به واحدهای وظیفه ای جدا از هم جلوگیری نمایند.

تورنتو همچون دیگر شهرهای پیشرو در زمینه شهر الکترونیک جایگاه مرجع اینترنتی را با تکیه بر سه اصل مشتری محوری، سرعت بالا و حفظ امنیت و حریم شخصی افراد ایجاد کرده است که شهروندان را قادر می سازد با مراجعه به این جایگاه اینترتنی خدمات برخط را دریافت نمایند. همچنین سازماندهی این جایگاه مرجع به گونه ای است که خدمات مورد نیاز کاربران را در خوشه هایی همچون شهروندان کانادایی، بازرگانان و کسبه و کاربران غیر کانادایی قرار می دهد و از سردر گمی کاربر تا حد زیادی می کاهد. اقدامات انجام شده توسط کانادا در زمینه شهر الکترونیک در چند مورد قابل توجه است. دولت کانادا در گام های نخستین، تأکید خود را بر دومحور اصلی زیر گذاشته است.

- مدیریت اطلاعات، به ویژه اطلاعاتی که قرار است برای کاربران بخش خصوصی و شهروندان ارائه گردد.

- گسترش زیر ساخت های مبتنی بر اینترنت برای شهروندان، مدارس و شرکت ها .

از نظر محققین و مجریان شهر الکترونیکی تورنتو، برپایی این امر شامل سه مرحله، طراحی، پیاده سازی و تثبیت است که هرکدام از مراحل عبارتند از :

مراحل طراحی: اولین مرحله از مراحل ایجاد شهر الکترونیک، طراحی ابعاد و مشخص نمودن اجزا و بخش های ضروری است که قابلیت اجرایی داشته باشند. طی این فرایند، نقاط قوت و ضعف شهر و یا به تعبیری بهتر، فرصتها و تهدیدات رو در روی شهر در فرایند عملیاتی مشخص می شود. سپس فرصت ها و تهدیدات و قوت ها و ضعف های ساختار شهر بررسی می شود تا با شناسایی پتانسیل های موجود، تلاش شود از درون تهدیدهای ساختار فعلی فرصت هایی برای توسعه آتی فراهم گردد. پس از این مرحله، فرصت ها وتهدیدات فوق مورد بررسی و تجریه و تحلیل قرار می گیرند و بر اساس آن، معیارهای لازم و اولیه برای پیاده سازی شهر الکترونیک ارائه می شوند.

مرحله پیاده سازی: در مرحله دوم بایستی زیر ساخت های لازم برای پیاده سازی شهر الکترونیک طراحی شود و از گروههای کاری در مرحله اول استفاده گردد. در این راستا باید چالش های طرح نیز مورد شناسایی قرار گیرند و با اتخاذ راهکارهای مناسب، حل و فصل شوند تا بتوان شهر الکترونیک کم نقصی داشت. اهداف عمده این مرحله عبارتند از :

1. ایجاد زیر ساختار سخت افزاری لازم برای پیاده کردن طرح

2. تهیه ضوابط و قوانین مرتبط با امنیت و مالکیت

3. هماهنگ کردن بخش های مختلف شهری

4. کمینه کردن فعالیت های تکراری انجام گرفته در شهر

5. کمینه کردن زمان انجام فعالیت ها در شهر

6. کمینه کردن کارهای اداری و دفتری با استفاده از سیستم های مکانیزه و بهبود روش ها

7. یکپارچه سازی فعالیت های تجاری در پیاده سازی طرح به منظور افزایش کارایی و ارندمان

8. بهینه سازی منابع موجود شهری

مرحله تثبیت: آخرین مرحله در ایجاد شهر الکترونیک، برقراری و تثبیت آن است. هدف نهایی از این مرحله یک محیط کاملا تکامل یافته(با توجه به مقتضیات و امکانات موجود) برای فناوری و مدیریت اقتصاد در سطح شهر است. اجرای این مرحله از نظر عملی نقطه پایانی ندارد و در هر زمان با پیشرفت در فناوری و مدیریت اطلاعات و همچنین بالا رفتن سطح نیازهای شهروندان، این مرحله به مراحل تکاملی نزدیک می شود. برخی اهداف را که می توان در این خصوص دنبال کرد عبارتند از:

1. تکامل دائمی و بهبود مستمر فناوری و مدیریت اطلاعات

2. هماهنگ نمودن فناوری های موجود با نیازمندی ها و سطح توقع شهروندان

3. دستیابی به اهداف استراتژیک و دیدگاه های آرمانی پیش بینی شده

4. برطرف کردن نیازمندی های تجاری مختلف به طور همزمان در شهر

در مورد شهر الکترونیک تورنتو، وضع قوانین مرتبط با فعالیت در محیط مجازی، تأمین منابع (همچون تخصص های مرتبط با فناوری اطلاعات و تجهیزات مرتبط) از خارج سازمان و میزان تعهد مقامات اجرایی نسبت به گسترش فناوری اطلاعات و پی ریزی فرهنگ الکترونیک از موضوعات مهم دیگری است که مورد توجه واقع گرفته است.

در سطح دولت مرکزی، دو قانون در زمینه حفظ حریم خصوصی افراد تصویب و اجرا گردیده است. قانون حفظ حریم خصوصی افراد در جولای 1983 اجرا شده است و قانون حفاظت از اطلاعات شخصی افراد در عملیات شرکت های بخش خصوصی را نیز به صورت روشن بیان کرده است .

آخرین نکته ای که در ارتباط با شهر الکترونیک تورنتو قابل ذکر است تشریک مساعی سازنده میان بخش خصوصی و دولتی جهت تأمین منابع مورد نیاز شهر الکترونیک اعم از انسانی و غیر انسانی است. زیرا به موازاتی که نقش و اهمیت فناوری در خدمت دهی بیشتر می شود موضوعات مرتبط با تأمین خدمات مورد نیاز شهر الکترونیک از منابع بیرونی جایگاه مهمتری پیدا می کند .

شهر الکترونیکی تایپه

مسؤولان شهر تایپه در سال 2000 تصمیم گرفتند به منظور افزایش استفاده از اینترنت برای کاهش حضور در خیابان ها و ایجاد یک شبکه گسترده از خدمات دولتی، شهر الکترونیکی تایپه را ایجاد کنند. برای رسیدن به این هدف، اقدام به محتمع سازی شبکه های گسترده سازمان های خصوصی و ایجاد یک شبکه خدمت دهی با سرعت بالا کرده تا از این طریق تمام بنگاه ها، مدارس، بیمارستانها و خانه ها را به هم متصل ساخته و شهر را برای تبدیل شدن به یک محیط زندگی کاملا شبکه ای پیش ببرد. هم اکنون همه کلاس های دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به رایانه و اینترنت دسترسی دارند همچنین ایجاد یک کتابخانه الکترونیکی برای عموم مردم که امکان انجام تحقیقات را داشته باشند، در دست اجرا است . براساس برخی از آمارهای موجود، ظرف مدت یک سال 435 بنگاه و مدرسه به طور مستقیم تحت نظارت شهرداری تایپه، سیستم تبادل الکترونیکی داده را ایجاد کرده اند و بر همین اساس نرخ درصد کارهایی که کاملا توسط این سیستم انجام می شود به 52 درصد رسیده است.

در این شهر برای تمامی کارکنان، صندوق پست الکترونیکی فراهم شده و تاکنون بیش از 800 کیوسک اطلاع رسانی در شهر نصب شده است. بل استفاده از این کیوسک ها، آن دسته از مردم که در منزل به اینترنت دسترسی ندارند، در سفر هستند و یا عموم مردم عادی می توانند در هرجا و هر زمان به شبکه متصل شوند.

اهداف استراتژی شهر تایپه از ایجاد شهر الکترونیکی عبارتند از :

1. تغییر شکل خدمات

2. تغییر شکل فرآیند

3. تغییر شکل آموزش

4. ایجاد یک زیر ساختار اطلاعاتی

از نظر بنیانگذاران درگاه اینترنتی شهر الکترونیکی تایپه، برای ایجاد یک شهر الکترونیکی سه مرحله را باید پشت سر گذاشت.

مرحله اول: کاربری فناوری اطلاعات در زمینه فعالیت های شهری

اولین مرحله از ایجاد یک درگاه اینترنتی برای توسعه مفهوم شهر الکترونیکی، یکپارچه سازی فناوری اطلاعات و کاربری آن در درون عملیات مدیریت شهری است. در این مرحله، آن دسته از ابزارها و کاربردهای فناوری اطلاعات که در شهر قابل اجراو پیاده سازی است، شناسایی می شوند و به منظور تطبیق آنها با نیازهای شهری(با توجه به نیازهای فرهنگی- اقتصادی شهر) و کاربری همگانی، مورد بازنگری قرار می گیرند. هدف از این مرحله مهندسی مجدد فعالیت های شهری است، به گونه ای که تمامی زوایای کار لحاظ شود وکمبودها و نقصان ها کاملا شناسایی و راهکارهای مناسب جهت آنها ارائه شود.

مرحله دوم: ارتباط فعالیتهای شهری

اگر مرحله اول ایجاد شهر الکترونیک، نگرش به درون شهر باشد، دومین مرحله بر نگرش بیرونی تکیه دارد، چرا که روش های ارائه خدمات به مشریان(شهروندان وگردشگران) را بهبود می بخشد. خروجی این مرحله، خدمات یکپارچه یک مرحله ای و بدون استفاده از کاغذ می باشد. در این مرحله ارتباط فعالیت ها و خدمات مشخص می شود و این ارتباط به صورت الکترونیکی بین آنها برقرار می شود. پس از این مرحله به تحلیل و ارزیابی سیستم موجود وانجام فعالیت ها در شهر و بهینه سازی رابطه بین فعالیت های مربوطه، به توسعه شهری پرداخته می شود. بدیهی است که تمامی این موارد با نگرش دقیق به راهکارهای جلب رضایت مشتری(شهروندان) و ایجاد رفاه و آسایش برای آنان می باشد تا به عنوان یک رسالت و هدف آرمانی مورد نظر مسئولان شهرداری قرار گیرد.

مرحله سوم: یکپارچه سازی فعالیت ها و تسهیلات

سومین مرحله بر ارائه اطلاعات مرتبط و کاملا یکپارچه تمرکز دارد. با این روش اطلاعات مربوط به شیوه زندگی، کار و تفریح به هم مرتبط می شود که هدف از آن ایجاد سیستم منسجم و یکپارچه به منظور مدیریت فعالیت های شهری با تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات است. شهر تایپه از سال 2000 برای رسیدن به اهداف آرمانی خود استراتژی های زیر را دنبال می کند.

پی ریزی زیر ساختار وایجاد وتوسعه آن با ظرفیت بالا: تایپه در حال یکپارچه سازی شبکه های گسترده سازمان های خصوصی و ایجاد یک شبکه خدمت رسانی با کیفیت و سرعت بالا است. با این روش تایپه قادر است تمام بنگاه ها، مدارس، مجمع ها، بیمارستان ها و خانه ها را به هم متصل کند و شهر را جهت تبدیل شدن به یک محیط زندگی کاملا شبکه ای پیش برد.

ایجاد آموزش از راه دور برای عموم مردم: تجمع رایانه ها در مدارس سطح شهر و نهادها وارگان ها به توسعه آموزش یا سیستم های کامپیوتری کمک می کند. به هر کدام از شهروندان یک دوره آموزشی سه ساعته به صورت برخط ارائه می شود تا سطح علمی مردم افزایش یابد. تایپه در حال سازماندهی رقابت ها و فعالیت های عمومی گوناگون برخط به منظور تشویق شهروندان به اکتساب وتقوبت مهارت های استفاده از اینترنت می باشد. آموزش اینترنتی جزیی از برنامه درسی تمام رشته ها شده است که این روش به آشنایی بیشتر مردم با فناوری اطلاعات کمک می کند.

مهندسی مجدد فرایندهای شهرداری: شهر تایپه از طریق به کار گیری فناوری ارتباطات واینترنت، سیستم های اطلاعات بنگاه های مختلف در سطح شهر را با شهرداری یکپارچه نموده است. 435 بنگاه و مدرسه، مستقیما تحت نظارت شهرداری تایپه در سال 2000 تبادل الکترونیکی داده ها را آغاز نموده اند. بر طبق آمار ارائه شده توسط سایت شهر تایپه، تا آخر آوریل سال 2000 نرخ درصدکارهایی که به صورت کامل توسط شبکه انجام می شود به 52 درصد و هم اکنون به بیش از 74 درصد رسیده است. با خصوصی سازی ایجاد خدمات اطلاعاتی، تایپه از توانمندی بخش خصوصی در صنعت اطلاعات استفاده می کند. با این روش، تایپه ایجاد شهر الکترونیک خود را به گونه ای که خدمات بسیار متفاوتی ارائه دهد را تسریع خواهد کرد.

افزایش کارایی دولت از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات د رجهت بهبود بخشی ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران : به منظور بهبود خدمت رسانی، تمام بنگاه های تحت نظارت شهرداری به ایجاد درگاه اینترنتی پرداخته اند تا قابلیت جستجوی اطلاعات و پردازش برخط را فراهم کنند. این امر در سال 1999 به انجام رسیده است و هر ساله خدمات این درگاه ها مورد بازبینی قرار می گیرد. خدمات بدون کاغذ شهرداری و دوری از بوروکراسی اداری در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است. هر زمان شهروندان موردی را بایگانی کنند اگر متقاضی موافقت کند، تمام بنگاه ها پس از آن می توانند اطلاعات لازم(مثل پرونده ها و اطلاعات بایگانی شده) را به دست آورند ودیگر نیازی به جمع آوری اطلاعات لازم توسط بنگاه ها نمی باشد. به علاوه فرم های درخواست بر روی وب سایت قرار گرفته اند تا مردم بتوانند یک کپی از فرم درخواست را از اینترنت دریافت و پس از تکمیل آن را به صورت برخط تحویل دهند. برخی از کلاس های آموزشی از طریق شبکه های اطلاعاتی برگزار می شود و ابزارها و تواناسازهای شبکه در دسترس عموم قرار خواهد می گیرد تا شهروندان تبدیل به شهروندان شبکه ای شوند.

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :