تبلیغات
شهر الكترونیك مشهد - سند جامع راهبردی دولت الکترونیک

شهر الكترونیك مشهد

چهارشنبه 2 فروردین 1391

سند جامع راهبردی دولت الکترونیک

شهر الكترونیك مشهد: سید علی حسینی   

در اواخر اردیبهشت سال 1390، سند جامع دولت الکترونیک با هدف توسعه کمی‌ و کیفی خدمات الکترونیکی در شهر الكترونیك مشهد، نهایی شد. در همان زمان، بزرگیان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد به زودی با اتمام برنامه کنترل زمانی اجرا، این سند به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. پس از گذشت دو ماه، یک مقام مسئول از ابلاغ نقشه راه دولت الکترونیک تا پایان شهریورماه 90 به دستگاه‌های اجرایی خبر داد. همچنین حدود یک ماه پیش، بزرگیان اعلام کرد در نقشه راه دولت الکترونیک 260 پروژه متناسب با ماموریت دستگاه‌‌های اجرایی تعریف شده که در دهه فجر به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

البته بر اساس گفته معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور قرار بود سند جامع دولت الکترونیک پس از رفع ابهامات، در دهه فجر سال گذشته اجرایی شود که بنا به دلایلی ابلاغ آن تا بهمن 90 به تاخیر افتاد. اگرچه کارگروهی ویژه، کنترل زمانی و تعیین خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیکی را بر عهده دارند و رفع ابهامات موجود در سند نقشه راه خدمات دولت الکترونیک، دیرکرد زمان ابلاغ این سند را به دستگاه‌های اجرایی تا حدودی توجیه می‌کند اما اعلام زمان‌های چندگانه برای اجرایی شدن سند جامع دولت الکترونیک از سوی مسئولان، منطقی به نظر نمی‌رسد.

علی رضی، رییس امور توسعه دولت الكترونیك معاونت توسعه و سرمایه انسانی رییس جمهور با بیان این مطلب درباره تفاوت پورتال‌های iranmardom.ir و iran.ir اظهار كرد: اطلاع كلیه خدمات دستگاه‌های اجرایی در پورتال مردم وجود دارد كه به بحث اطلاع‌رسانی پرداخته است ولی پورتال ایران با قرار دادن لینك (پیوند) خدمات دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌كند.

وی خاطر نشان كرد: قرار است این دو پورتال ادغام، تا پورتالی با كاربری كامل ارائه شودكه می‌تواند خدمات الكترونیكی را به صورت دسته‌بندی شده در دسترس قرار دهد.

او ادامه داد: در حال حاضر مردم از یك پورتال فرآیندها و از دیگری خدمات را دریافت می‌كنند كه عمل آن‌ها یا تعاملی است و یا تراكنشی؛ امیدواریم تا پایان سال ادغام انجام شود تا خدمات‌دهی با وقفه‌ای روبه‌رو نشود.

رییس امور توسعه دولت الكترونیك تصریح كرد: در ساختار جدید معاونت توسعه و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، جایگاه ویژه‌ای به توسعه الكترونیكی داده شده است، به نحوی كه توسعه دولت الكترونیك یكی از كمیته‌های زیرمجموعه كارگروه فاوا به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

رضی با اشاره به این كه ریاست كمیته توسعه دولت الكترونیك برعهده معاونت توسعه و سرمایه انسانی رییس جمهور است، ابراز كرد: از دیگر اقدامات كمیته تخصصی فرآیندهای سازمانی است كه ریاست آن برعهده این معاونت است.

وی افزود: دفاتر پیشخوان دولت هم در راستای مجموعه وظایف این معاونت است كه آیین‌نامه آن در دولت تصویب شده است كه تمام خدمات و موارد شهری همچون پلیس +10 را شامل می‌شود.

رییس امور توسعه دولت الكترونیك، تشكیل پایگاه ملی اطلاعات ایرانیان را به جهت تعامل بین بانكی دستگاه‌های مختلف كشور دانست و عنوان كرد: از طریق این آیین‌نامه خدمات G2G (بین دستگاه‌های دولتی) فعال می‌شود و تبادل الكترونیكی دستگاه‌ها شكل می‌گیرد و به نوعی همچون شبكه شتاب است كه ارتباط بین بانكی را برقرار می‌كند.

وی گفت: ‌یكی از عمده‌ترین استفاده‌كنندگان از شبكه ملی اینترنت كه طبق برنامه پنجم توسعه، وزارت ICT موظف به تحقق آن است، این معاونت است زیرا نقش مدیریتی را برعهده دارد.

رضی اذعان كرد: ‌در معاونت توسعه، 10 برنامه تحول در نظام اداری تهیه شده است كه در راس آن دولت الكترونیكی و كلیه وظایف بخش الكترونیكی در راستای این برنامه است. از قبیل پایگاه‌های ارتباطی بین مردم و دولت، ارائه خدمات دولت، رسیدگی به شكایات مردم و گسترش دفاتر پیشخوان.

وی در پایان یادآور شد: در مرحله نهایی فعالیت‌های این معاونت، پیش‌نویسی سند جامع دولت الكترونیك تهیه شده و در حال ارسال به كارگروه فاوا است.

سند جامع دولت الکترونیک با محوریت سیاستهای کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده اند و با توجه به اسناد بالادستی موجود در برنامه های توسعه کشور و زیرساختهای موجود و در حال شکل گیری تدوین شده است. متن این سند به شرح زیر است:

 حوزه تدوین سند

• نگاه واقع بینانه  و شهودی در خصوص تحقق دولت الکترونیکی به جای نگاه مبتنی  بر مستندان و آمارها( چقدر دولت الکترونیکی برای مردم ملموس است و گسترش یافته است و چقدر ما در دولت به صورت الکترونیکی  حاکمیت می کنیم و خود این حس را داریم که عملکردمان مبتنی بر ابزارهای نوین است.)

• سیاست های کلی نظام دارای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری

  تمرکز بر روی اجرایی کردن عملیات اجرایی  دولت الکترونیک ونهایی کردن هرچه سریع ترسند نقشه جامع و صرف زمان در اجرا( به اندازه کافی طی سال های گذشته مطالعات نظری و اسناد و برنامه های اقدام تعیین شده است واکنون زمان اجراست کلیات سندها یکسان است.)

  توجه به اسناد و قوانین بالادستی درتدوین نقشه جامع( قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون بودجه 1389، پیش نویس برنامه پنجم توسعه، مصوبات کارگروه فاوا)

• تفکیک صحیح وظایف و حوزه ها و جلوگیری از هرگونه تداخل  و حذف تداخل های گذشته در تدوین نقشه جامع  واجرا

• داشتن یک نگاه ملموس از خروجی آینده  برنامه و حرکت قدم به قدم به سمت آن

• تدوین زمانبندی تحقق برنامه ها (یک ساله، دو ساله، 4 ساله)

• توجه  به کارهای  قبلی  انجام شده و زیر سووال نبردن آنها  و توجه به تاریخچه حوزه دولت  الکترونیکی در کشور( برنامه تکفا، نظام جامع فناوری اطلاعات، راهبرد دولت الکترونیکی نهاد ریاست جمهوری، پیش نویس سند راهبردی جامعه اطلاعاتی( تکفا2)،تصویب نامه هیات وزیران

• آسیب شناسی دلایل عدم تحقق کامل برنامه های قبلی(بودجه ناکافی برای اجرا، اراده ناکافی در اجرا، حمایت کم  مدیران ارشد، تعدد دستگاه های درگیر،موازی کاری، عدم همکاری دستگاه ها به بهانه امنیتی و غیر امنیتی، عدم وجود یک راهبرد یکپارچه، عدم وجود نظام مهندسی مناسب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، لزوم تقویت توان کارفرمایی، اصلاح قوانین و مقررات خرید فناوری، عدم سهیم کردن همه عوامل درگیر، عوامل فنی مانند توجه به استانداردهای یکپارچه سازی وهماهنگی کانال های مختلف ارایه خدمات، نبودن زیر ساخت های مناسب مانند شبکه های ارتباطی امن، ملاحظات امنیتی، عدم وجود قوانین و مقررات محکم)

• شناسایی دلایل موفقیت  طرح های بسیارموفق(  حمایت تمام نظام نظام از آنها مانند کارت هوشمند سوخت، توسعه پرداخت الکترونیکی به خاطر آسادگی و الزام در بعضی از مواقع)

• توجه به تجربیات موفق و ناموفق سایر کشورها درامر  تحقق دولت الکترونیکی

• اولویت بندی  نحوه  حرکت( سرعت رسیدن، نحوه رسیدن، کیفیت رسیدن ، هزینه رسیدن)

• استفاده از استراتژی تقویت همه جانبه توسعه دولت الکترونیکی( هم افزایی فعالیت ها و ابزارها دریک سمت و سو)

حوزه ملاحظات

• توجه  حداکثر به مولفه های بنیادی دانش و فناوری در کنارتوجه به ابزارها

• توجه به ایجاد باشگاه  مدیران فناوری اطلاعات دولتی و شخصیت بخشیدن به آنها به منظور انتقال تجربه به حداکثر استفاده از توان داخلی و محصولات داخلی

  توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، و اقتصادی تحقق دولت الکتروینک

• توجه به حئاکثر استفاده از توان داخلی و محصولات داخلی

  توجه به حداکثر استفاده از کارهای انجام شده و تقویت آنها  به جای موازی کاری و دوباره کاری

حوزه زیر ساخت ها:

• شبکه امن دستگاه های دولتی

• مراکز داده

  زیر ساخت دسترسی

• زیرساخت شناسایی و تصدیق هویت( نام کاربری وپسورد، کارت هوشمند، اثر انگشت، موبایل و پسوندotp))، شماره کارت های شناسایی وبانک ها)

  یکپارچه  سازی  و تعامل اطلاعاتی بین دستگاهی

• بانک های اطلاعاتی مورد نیاز

• قوانین و مقررات مورد نیاز( حقوق پشتیبان)

  فرهنگ استفاده و راحتی استفاده

  ارایه خدمات الکترونیکی( فرم های الکترونیکی، پرداخت های الکترونیکی، یکپارچه سازی کانال های حضوری ، تلفنی، مکاتبه ای، اینترنتی، فاکسی، کیوسکی، پورتال مدیریت  فرآیند، تبادل اطلاعات و یکپارچه سازی، تصدیق هویت اطلاعات، اطلاعات جغرافیایی)

  مهمترین عامل تحقق دولت الکترونیکی و همچنین ملموس ترین آن برای مردم ارایه خدمات  الکترونیکی است.

  تفاوت قایل شدن بین دولت الکترونیک و حاکمیت الکترونیکی  ومکانیزاسیون و اتوماسیون

  تصمیم گیری در خصوص رویکرد تدوین نقشه جامع  دولت الکترونیک

• تصمیم گیری در خصوص نحوه اختصای بودجه توسعه دولت الکترونیکی که به صورت متمرکز باشد یا غیر متمرکز

  تصمیم گیری در خصوص معماری فنی ارائه  خدمات الکترونیکی(  فرم ها، بانک های اطلاعاتی، سرور در یک محل متمرکز مانند  مرکز داده ملی و یا درمحل هر سازمان و برقراری یکپارچگی درمحل یک پورتال متمرکز)

  تصمیم گیری در خصوص نحوه تصدیق هویت مردم( کارت هوشمند چند منظوره ملی، بیومتریک، نام کاربری و کلمه عبور، سایر کارت ها،سایر کدها،موبایل)

  ایجاد و بهره برداری از مراکز داده(DC)

  تصمیم گیری در خصوص استاندارها وابزارها به منظور یکپارچگی( استفاده از مجموعه مشخصی از ابزارها با پشتیبانی از استانداردهای مشخص به منظور تسهیل یکپارچه سازی)

  تصمیم گیری در خصوص فازهای اجرایی( فعال سازی خدمات الکترونیکی برای دفاتر خدمات الکترونیکی و یا فعال سازی خدمات الکترونیکی برای  مردم به صورت مستقیم

• تصمیم گیری در خصوص خدمات الکترونیکی و اولویت بندی آنها براساس شاخص ها

• آسیب شناسی اقدامات و برنامه های گذشته

انواع  خدمات الکترونیکی 

 • ارائه اطلاعات( غیر ساخت یافته مانند شرح یک فرآیند و ساخت یافته مانند لیست خدمات) به کاربر به صورت غیر تعاملی

    ارائه اطلاعات ( ساخت یافته  مانند دفترچه  تلفن یا کد شهرها یا محل امتحان یا دریافت قبض،دریافت قبض) به کاربر به صورت تعاملی

  • پاسخگویی به سوالات مختلف کاربران به صورت غیر تعاملی

  • پاسخگویی به سوالات کاربر به صورت تعاملی( متنی، صوتی، تصویری)

    خدمات دریافت اطلاعات ساده از کاربر مانند ارسال خبر یا ارسال نظر

    خدمات ثبت نامی اینترنتی ساده(ثبت  نام خودرو، ثبت نام مسکن، درخواست اشتراک آب و برق و گاز)

   خدمات ثبت نام اینترنتی با امکان پرداخت( ثبت نام موبایل)   

 • خدمات ثبت نام اینترنتی با امکان ویرایش کل یا قسمتی از اطلاعات( ثبت نام  کنکور)

   خدمات صدور مجوز تک سازمانی( سازمان های مردم نهاد، گلخانه)

 • صدور مجوز چند سازمانی (نیازمند استعلام- مالی/ اعتباری- سوء سابقه – سربازی- مقطع تحصیل- جانبازی- چک برگشتی)

• خدمات دارای فرآینده ساده( بررسی یک مرحله ای)

  خدمات دارای پیوستگی زمانی (ارایه گزارش های ماهیانه)

 • خدمات صرف پیگیری( مانند پیگیری نامه)

 • خدمات  نیازمند تشخیص هویت

   خدمات نیازمند تطابق بین مشخصات ارائه شده ومشخصات  موجود( کاریابی)

   خدمات نیازمند امضای دیجیتال

  خدمات نیازمند  داده کاوی

  خدمات نیازمند تبدیل انواع  اطلاع به یکدیگر

  خدمات نیازمند شناسایی مکان

  خدمات نیازمند جستجو انبار داده ها

  خدمات قابل  ارائه بر روی موبایل

  خدمات آموزشی به صورت الکترونیک

• خدمات مالی (واریز وجه صرف، انتقال  وجه صرف)

برگرفته از اطلاع رسانی شهرداری مشهد

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی شهر الكترونیك مشهد خوش آمدید

شهر الكترونیك مشهد

آرشیو سایت

نظرسنجی

    به نظر شما، لزوم توسعه پورتال mashhad.ir بعنوان درگاه ارتباط مردم با شهرداری مشهد چه اندازه است؟





  • آخرین اخبار

  • ابر برچسبها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :